Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Sunday, October 1, 2023

Botol

1.   Banyak juga kegunaan botol atau jebol ini semasa umur budak budak dahulu. Ada botol saiz besar dan sederhana besar. Ada yang berwarna seperti hijau dan coklat serta yang tiada warna. Bentuk lebih kurang sama samada kecil atau besar. Cuma tapak botol kadang kadang berbeza iaitu ada yang rata sahaja dan ada yang menonjol kedalam. Tapak yang menonjol kedalam kita panggil juga botol tombol atau tumbor tidak tahu apa fungsinya. 
2.   Botol ini dahulu diperbuat dari kaca. Yang terkenal botol kicap, botol air lemonade, botol budu, botol cuka, botol sos dan lainya. Jika botol kecil biasanya botol minyak rambut, botol minyak angin. Botol kicap atau budu 'packaging' nya biasanya diikat dalam 12 botol atau 1 dozen dengan tali rafia untuk senang dibawa jika beli secara borong. 
3.   Botol botol ini yang telah digunakan boleh dijual balik kepada pembeli botol dan barangan logam biasanya botol kecil 3 biji sepuluh atau dua puluh sen (kurang pasti harga). 
4.  Ada juga ketika botol yang tidak berwarna ini digunakan untuk meletakkan serangga kunang kunang atau kelip kelip yang jika dikampung dulu pada waktu malam selepas maghrib pada ketika tertentu banyak berterbangan disekitar semak tepi jalan. Bila ditangkap akan dimasukkan serangga itu beberapa ekor kedalam botol maka akan cerah bercahaya. Jika musim bermain ikan sepilar maka banyak botol diperlukan untuk meletak ikan tersebut dan biasanya botol saiz besar diperlukan supaya ikan selesa berada didalamnya. Ada juga botol ini dibuat pelita minyak tanah. Itulah antara permainan budak budak dahulu. 
5.   Jika botol kaca minyak rambut lelaki brylcreem boleh juga diletakkan serangga kumbang berwarna hitam didalamnya akan mengeluarkan bunyi bila ditangkap. Itulah lebih kurang penggunaan botol yang tentunya masing masing pernah menggunakannya dari dulu hingga kini yang tentunya bagi budak budak yang penggunaannya mengarah kepada permainan tertentu.




No comments:

Post a Comment