Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Thursday, September 28, 2023

Anak Ayam

1.    Menjadi kesedihan juga melihat ada anak ayam yang berwarna kuning dibelakang rumah kelihatan mati. Sedangkan banyak lagi adik beradiknya dalam sepuluh ekor masih hidup. Tidak tahu siapa yang ajar maka saya ambil satu tin lalu ditutupi anak ayam yang mati diatas tanah tadi dengan tin itu. Selepas itu saya memukul tin itu beberapa kali dengan batang kayu yang agak kuat. Selepas itu saya membuka dan mengangkat tin itu dengan tidak semena mena anak ayam itu dapat berjalan dan 'hidup' kembali. Itu terjadi mungkin bila mendengar bunyi dentuman yang kuat membuatnya terjaga. 
2.   Itulah petua orang dahulu ketika saya masih budak budak lakukan untuk 'menghidupkan' anak ayam tersebut. Yang berlaku sebenarnya mungkin anak ayam itu pengsan sahaja. Mana mungkin yang sudah mati hidup balik. Ada juga kejadian dilain waktu walau diketuk beberapa kali anak ayam tetap tidak hidup. Itulah kenangan masa lalu. Yang pelik ada jugakah anak ayam boleh pengsan atau pitam. 






No comments:

Post a Comment