Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Monday, July 19, 2021

Siput Gondang

Siput ini mungkin species yang terbesar antara siput yang ada Ia hidup didalam air.Bentuknya kebulat bulatan dan berwarna hitam pekat. Semenjak dizaman budak saya tidak pernah berjumpa lagi dengan siput gondang samada di sawah padi atau dibaruh. Cuma yang biasa jumpa jenis yang kecil yang bukan dipanggil gondang seperti siput sedut. Walau bagaimana pun saya pernah melihat dan memakan siput gondang yang besarnya lebih besar dari bola pingpong tapi lebih kecil dari bola tenis atau bola "awal". Tapi ia memang besar. Ketika dirumah Mak Cik Yam Pak Cu Ali di Pengkalan Kiat disuatu hari di bulan Muharram kebetulan ketika mereka sedang membuat bubur sura itu saya melihat beberapa biji siput gondang ini yang katanya datang dari seberang sungai kelantan mungkin disekitar Bukit Panau. Selepas itu mereka menyiang dan dipotong kecil kecil dan menggorengnya. Lalu makan lah saya buat kali pertama dalam hidup siput gondang ini dan dapat merasanya betapa sedapnya dan selepas itu tidak memakannya lagi hingga kehari ini. Mungkin ini terjadi mungkin saya tidak cuba mencarinya dan terlihat dipasar pasar atau tiada yang menghidangnya lagi. Mungkin disuatu masa jika berpeluang akan cuba mendapatkannya. 

 

No comments:

Post a Comment