Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Monday, February 26, 2024

Air sungai

1.   Ketika saya di Kampung Sungai Keladi Kota Bharu Kelantan waktu darjah satu ada satu ingatan tentang sebuah sungai di situ. Apa yang diingati kadang kadang air sungai itu cetek dan dilain waktu airnya dalam. Ketika ia cetek dapat dilihat pasir yang keemasan bersih warnanya dan air yang sangat jernih dan sungai itu boleh diharungi dengan berjalan kaki sahaja keseberangnya untuk ke Sekolah Kebangsaan Penambang. 
2.   Ketika airnya dalam terdapat banyak kayu balak didalam sungai dan kelihatan lori yang menarik kayu balak keatas tebing menggunakan tali besi. Dilain waktu ketika airnya dalam banyak kelihatan ikan jora tetapi ketika itu orang tidak suka menangkap atau memancing ikan ini kerana dikatakan kerap memakan najis manusia. 
3.   Ketika airnya dalam kalau hendak kesekolah Kebangsaan Penambang terpaksa ikut jambatan dijalan besar atas Banggol. Dahulu ainya dalam dan cetek rasanya disebabkan terkesan dari air pasang laut atau mungkin juga dimusim air sungai mengering dimusim kemarau. 

No comments:

Post a Comment