Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Sunday, July 30, 2017

Daun Besar

1.   Daun besar ini jika dizaman bebudak ada juga kegunaannya. ‎Jika diketika musim ada permainan wayang kulit berbayar yang pernah diadakan berhadapan dekat rumah Pakcu Soh dikawasan yang ada kawasan lapang seluas kurang dari setengah padang bola maka ramai lah bebudah yang pergi menontonnya. Apa yang menariknya masa tersebut awal tahun tujuh puluhan wayang kulit amat diminati dan Tok Dalang masa itu ialah Dollah baju merah. Walau ada panggung wayang moden di Mata Ayer tapi wayang kulit hanya sekali sekala dimainkan. Sedangkan cerita filem wayang moden kerap diadakan dan berjadual. 
2.   Apa yang hendak diceritakan ialah selepas tamat permainan wayang kulit itu maka pengaruh kepada budak-budak amat dirasai. ‎Antaranya ialah akan cuba melakonkan balik adengan yang diingati. Caranya ketika waktu malam akan dicari batang pisang dan kain kelir iaitu kain putih. Biasanya kain kelir dari kain selimut. Lampunya pula hanyalah pelita. 
3.   Untuk persiapan perlu dibuat wayang kulit biasanya dari plastik sahaja kenudian diwarnakan. Watak utama ialah Wok Yoh Samad Eteng dan Pok Dogol. 
4.   Watak atau objek lain seperti hanuman tapi jarang dibuat kerana agak rumit. Objek gunung juga penting kerana ia ada peranan seperti jika ingin pergi bertapa biasanya objek gunung digunakan. Atau juga sebelum permainan dimulakan objek gunung ini akan ditayangkan.
5.   Jadi cara paling senang untuk objek gunung ialah daun besar seperti digambar atas akan digunakan. Daun itu untuk kelihatan kuat akan dikepit dengan perangan buluh untuk senang dicucuk dibatang pisang. Dan ada juga disedia sebuah alat yang apabila ditekan dengan paha semasa Tok Dalang menjalankan aksi akan berbunyi kuat. Ia dibuat dari kayu. Ia perlukan kemahiran untuk berbunyi kuat seperti yang diharapkan. Biasanya alat ini dibunyikan jika ada aksi pergaduhan samada dalam bentuk tikaman atau tumbukan atau tamparan atau panahan. Tidak dapat dipasti apakah nama alat tersebut. Begitulah permainan budak dahulu yang sudah jauh berbeza dengan budak sekarang dan jalan pemikiran dan citarasa yang jauh berbeza. 


No comments:

Post a Comment