Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Wednesday, June 1, 2016

Tijah gergasi kejutkan penduduk

Penduduk menunjukkan tijah gergasi yang lebih besar berbanding tijah biasa yang lazim ditemui di Sungai Batang Gergaji
Tijah gergasi kejutkan penduduk
Penduduk menunjukkan tijah gergasi yang lebih besar berbanding tijah biasa yang lazim ditemui di Sungai Batang Gergaji.
JABI - Penemuan siput tijah gergasi mengejutkan penduduk Kampung Batang Gergaji, di sini, baru-baru ini.

Yusof Abd Rahman, 50, yang lebih dikenali dengan panggilan Said berkata, enam siput tijah dengan berat kira-kira tiga kilogram itu ditemui beberapa penduduk yang menyertai pesta menimba ikan di sungai kampung berkenaan.

Menurutnya, hampir semua penduduk terkejut melihat saiz siput itu yang amat besar, berbanding saiz biasa sekitar tujuh sentimeter panjang sahaja.

"Saiz tijah dijumpai di sungai dikeringkan ini lebih besar, sehingga tiga hingga empat kali ganda daripada saiz tijah yang biasa ditemui," katanya yang kali pertama menyertai pesta menimba di sungai berkenaan.

Menurut Said, penemuan siput itu menarik perhatian ramai untuk melihat dengan lebih dekat.

Katanya, penduduk percaya siput itu mengambil masa lama untuk membesar kerana sebelum ini tidak pernah ada pesta menimba dan menangkap ikan dilakukan di situ.

"Saya sendiri yang sudah berpuluh tahun terlibat dengan aktiviti menimba ikan, tidak pernah melihat siput seperti itu. Saiz siput itu yang besar menyebabkan isi lebih banyak dan enak,\' katanya.

Said berkata, penduduk kampung diketuainya sendiri mencipta sejarah apabila menjadi kumpulan pertama mengadakan pesta menimba di situ.

Bagaimanapun katanya, hasil tangkapan tidak begitu memuaskan kerana hanya memperoleh 30 kilogram ikan terdiri daripada haruan, lampam jawa, keli dan pelbagai spesies lain.

Sumber: Sinar Harian‎


No comments:

Post a Comment