Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Monday, November 16, 2009

Pulau Raya


Pulau Raya ini terletak di Kampung Bagan Mata Ayer. Jika dahulu tahun 60an ke 70an terkenal sebagai pengeluar buah timun cina (tembikai). Bila tiba musimnya jika satu guni gula hanya RM2 sahaja. Sekarang sudah tiada lagi ditanam buah ini yang terdapat disekitarnya ditanam jagung. Disungainya pula didapati aktiviti menyedut pasir.

Posted by Picasa

4 comments:

  1. Tajuk posting yang anda naikkan telah silap. Ini bukannya gambar Pulau Raya TAPI kg. Bagan Bawah. Pulau Raya terletak ke sebelah selatan kg bagan bawah tapi di tengah-tengah sungai kelantan, oleh sebab itu ia di panggil 'pulau'. - sekian.

    ReplyDelete
  2. Tkasih atas perhatian sdra/sdri tsb.

    ReplyDelete
  3. tertarik ambo mengunjugi blog ni. Apa kata, masukkan sekali gambar2 rumah ore cino tepi sungai hok tradisional tu (rumah kayu beratap bata tanah)

    ReplyDelete
  4. Pulau Raya keluasannya lebih kurang 3 km persegi. iaitu panjangnya dan lebarnya 3km x 1km. Disitu majoriti penduduknya berbangsa cina dan mereka akan ke bandar Tanah Merah kerana berdekatan kesana. Mereka ini difahamkan datang kesini dari Negara Cina zaman British lagi kerana aktiviti melombong mungkin emas dengan menyusuri sepanjang Sungai Kelantan sehingga ada yang sampai ke Pulai di Gua Musang. Jadi ramai penduduk cina di Pulai tersebut. Pulau Raya ini yang terbesr disungai Kelantan. Ianya bersetentangan sebelah sini denga Kampung Joh. Difahamkan masa dulu dan sekarang yang menanam buah timun cina ialah di Kampung Bagan Dalam dimana tanahnya yang subur dan diselang seli dengan jagung dan lainnya.Dahulu kawasan berpasir tersebut sedikit sahaja dan lama kelamaan semakin meluas sehingga Sungai Kelantan pun menjadi sempit akibat perubahn muka bumi akibat aliran sungai. Setengah dari Pulau Raya tersebut tanahnya kepunyaan Sultan.Dari DBuluh

    ReplyDelete