Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Thursday, September 21, 2023

Meja

1.   Meja biasanya ia ada mempunyai pemukaan rata dan dibawahnya untuk menyokong keberadaannya ia mempunyai kaki mungkin satu, dua, tiga, empat atau lebih kaki. Ia diperbuat dari pelbagai bahan seperti kayu, batu, plastik dan lainnya. 
2.   Semasa zaman sekolah rendah ada banyak meja dan kerusi dalam bilik darjah. Jika dikedai kopi pun ada kerusi meja. Jika dirumah rumah dikampung jarang kelihatan meja dan kerusi. Jika dikedai runcit meja juru wang ada dibahagian depan. Jika disurau tidak kelihatan ada meja tapi dimasjid ada kerusi dan mimbar.
2.   Jika ada acara kebudayaan seperti menora seperti di Pengkalan Kiat dan diadakan acara meneka biji kacang untuk mendapat hadiah pulut seekor ayam golek maka diletakkan ayam itu diatas tempat berbentuk meja. Dilain tempat pula jika ada orang cina bermain mahjong atau main 'pong' maka mereka bermain diatas meja dan duduk atas kerusi. Kalau dirumah anak Tok Awang Aki dan kedai Mek Baru juga diletak TV atas meja.
3.   Dahulu tidak kedapatan dan amat jarang ada meja makan dirumah rumah orang kampung. Jadi mereka makan bersila sahaja. 
Seiring dengan kemajuan sedikit demi sedikit semakin ramai yang mampu membeli peralatan perabut maka di pekan Pulai Chondong ada kedai yang menjualnya. Seingat saya ada sebuah dua kedai dekat stesyen minyak shell dan kedai sebelah Restoran Pulai Chondong yang menjual perabut. 

No comments:

Post a Comment