Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Sunday, June 4, 2023

Ikan Pari Atau Ketuka atau Tukka

1.   Sesuatu yang saya agak pelik ialah ikan pari. Apa yang dikatakan pelik sebab ia hanya dijumpai disungai Pengkalan Kiat selepas musim banjir dimana ia tersangkut dilopak air diatas darat. Ikan pari ini terperangkap tidak ikut bersama air menuju kesungai ketika air banjir mulai surut. Jika hari biasa tiada pengail atau penangkap ikan yang menjumpai ikan ini. 
2.   Apa yang pasti ikan pari sebesar pinggan meja dan nipis walau dijumpai kami tidak akan mengambilnya untuk dibuat lauk. Alasannya tidak berapa jelas tapi barangkali ikan pari bukan jenis ikan yang biasa kami makan sebagai hidangan dirumah. Lagi satu ikan ini agak merbahaya kerana jika terpijak ekor panjangnya yang mempunyai sengat berduri akan sukar sembuh. Itu kepercayaan kami akan ikan pari. 
3.   Apa pun saya merasakan bahawa ikan pari kecil ini sebenarnya ikan tukka walaupum dulu dimasa itu kami panggil ikan pari kerana nama pari lebih popular dari ketuka. 
(04 Jun 2023) 9:03 malam Kuala Lumpur 

No comments:

Post a Comment