Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Monday, September 15, 2008

ETOK

ETOK amat popular di Kelantan. Malah di kampung aku masa kecil-kecil ia terdapat dengan begitu banyak di Sungai Kelantan iaitu di Pengkalan Kiat. Dulu jika nak cari etok kalau budak-budak ialah dengan cara menyelam menggunakan tangan. Itu cara paling mudah. Jika mahu cara lebih produktif gunakan pengokok etak yang diperbuat dari besi. Masa itu 1 cupak etak tidak sampai 50 sen. Cara penyediaan etak yang palin popular ialah dengai menyalainya diatas acak dan dijemur panas matahari atau disalai bawah api. Bila siap dimakan sebiji-sebiji tapi memerlukan kemahiran yang tinggi. Jika tidak akan gagal membukanya. Boleh juga guna pisau bagi yang tiada gigi. Rasanya amat sedap sekali. Sekarang pun jika aku balik ke Kelantan tidak akan gagal membeli etok ini. Di pasar Siti Khadijah memang banyak. Satu lagi tempat di simpang Mulong jalan dari Kota Bharu - pendek. harga satu kelongsong masi RM1. etok juga amat sesuai dimakan bersama dengan nasi kerabu. dinegeri lain seperti selangor juga ada etok ini tapi disebabkan tidak dikormerselisekan maka ia tidak mendatangkan nilai ekonomi. mungkin juga dikelantan boleh dikatakan setiap benda dan hidupan dan ditambah dengan kreativiti dan value added menjadikan ia berharga dan diminati.
Posted by Picasa

1 comment:

  1. Di Perak disebut Etak, kalau di Sumatra di sebut pensi - benda yang sama. Coba tanya kat google (Pensi+Minang) bejumpa benda yang sama.

    Di sungai Perak cukup banyak, tetapi orang kurang cari sekarang.

    ReplyDelete