Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Monday, June 12, 2023

Selepas banjir

1.   Jika selepas banjir surut dihujung tahun biasanya tenpat tumpuan kami ialah sekitar Pengkalan Kiat. Ini kerana disitu senang dikunjungi dan tempat yang jadi tumpuan walau bukan dimusim banjir. Juga ia ditepi sungai. Disitu juga jika sebelum banjir ketika air mulai naik akan jadi tumpuan kerana ingin mengetahui berapa cepat air naik. Biasanya kami tanda sebatang kayu kecil kira kira satu kaki dari atas paras air sungai yang ingin diukur. 
2.   Selepas banjir surut walau belum sepenuhnya kami tidak sabar melihat kesan selepas banjir disekitar tepi sungai arah kedaratan. Jika tahun itu banjir yang agak besar maka kesannya juga besar. Antaranya banyak pokok yang tumbang. Banyak kawasan berlubang besar yang didalamnya masih ada yang didalamnya ada ikan ketuka pari. Hanya ikan pari yang tinggal ikan jenis lain tiada kelihatan. Bayak pokok buluh yang terjejas tapi agak kukuh berbanding pokok lain dan pokok buluh jarang tumbang. Pada keseluruhannya kawasan sekitar kelihatan bersih tiada semak samun. Begitu juga tebing sungai ada yang runtuh dan kelihatan curam. Bila tebing runtuh banyak pokok yang dihanyutkan banjir. Kelihatan juga pinggan mangkok yang pecah. 
3.   Begitu serba sedikit gambaran yang berlaku saban tahun yang menjadi kenangan yang mungkin generasi kini jarang terlibat. 12 Jun 2023 (10:31)

No comments:

Post a Comment