Featured Post

Azan

1.    Disuatu ketika dahulu ketika masih budak ketika menonton TV bila masuk waktu solat akan dialunkan suara azan buat seketika. Begitu jug...

Saturday, September 14, 2019

Kayu Api dan "tuat"

1. Kayu api jika masa dikampung dulu digunakan untuk memasak nasi dan lauk pauk. Kayu yang popular ialah dahan atau batang pokok getah. Jika batang pokok getah perlulah dipotong sekitar dua kaki kemudian dibelah dengan kapak supaya menjadi kecil. Jika dari dahan hanya perlu dikerat-kerat sahaja.
2. Dalam banyak-banyak cerita tentang kayu api ini ada satu cerita yang masih diingati iaitu terselit kisah bagaimana dari kayu api ini ada benda yang boleh menjadi ubat kepada penyakit kulit. Begini caranya iaitu bila kayu api (dahan pokok) itu terbakar tiba-tiba dihujungnya akan keluar buih yang panas. Maka buih itu jika disapu masa panas pada "tuat" iaitu sejenis ketumbuhan kecil yang biasanya besar sedikit dari kepala batang mancis dan kecil sedikit dari biji jagung akan bisa menyembuhkan atau menghilangkan tuat itu. Apa pun tidak dapat dipastikan setakat mana keberkesanan buih air panas yang keluar tadi tapi sebab percaya dan yakin diperaktikkan cara tersebut. Rasanya petua ini hanya dilakukan oleh budak-budak sahaja kerana tuat ini biasanya budak sahaja yang mengidapnya.
3. Tidak dapat dipastikan punca berlaku penyakit kulit ini atau masih ada lagikah penyakit ini sekarang. Apa yang pasti tuat ini jika dihadapi oleh kita yang budak-budak ini boleh mengganggu fikiran juga kerana kesan ketidak selesaan kerana sering digaru dan mencacatkan penglihatan jika dilakukan dikhalayak ramai.

No comments:

Post a Comment